21 november 2006

Virus

Du sliter med to virus, sa legen min, og symptomene er noenlunde de samme. Du opplever en generell svekkelse i allmennhelsetilstanden. Du blir tung i hodet, og det er vanskelig å fokusere på arbeidsoppgaver. Du kan bli deppa, umotivert og ha lite overskudd. Felles for begge er det også at det ikke er noen medisinering. Man må bare ta tiden til hjelp. Begge virusene vil kroppen selv ta seg av, men det kan ta alt fra 1 uke til over et halvt år før det er helt ute av systemet. Det minst aggressive vil for det meste begrense seg til lymfesystemet ditt, lever og milt. Det andre har en tendens til å angripe hele kroppen, men det er fortrinnvis vitale organ som hodet og hjertet som er mest belastet.

Det største problemet ditt akkurat nå er at for å avhjelpe kroppen krever hvert av disse virusene to helt motsatte livsstiler. Det ene krever fullstendig ro. Ingen trening overhodet. Vær forsiktig med slag og støt. For all del ikke alkohol. Leveren trenger ro.
For å bli frisk fra det andre viruset fortere kreves imidlertid stikk motsatt aktiviteter. Engasjer deg! Tren! Ta deg en fest! Begrav deg i andre arbeidsoppgaver! Gi ikke hodet rast eller ro!

De siste ukene har altså vært strie. Men som en kjent romer en gang sa: "Hvis den er langvarig, kan den ikke være alvorlig, og hvis den er alvorlig, kan den ikke være langvarig". Alt som ikke ødelegger en gjør en sterkere, og nå kjenner jeg at jeg begynner å komme til krefter igjen. Begge virusene er på sterk tilbakegang, selv om hodet enda ikke er helt friskmeldt. Når nå det første viruset imidlertid er ute av kroppen kan jeg begynne å aktivisere meg igjen, og restituere meg fullstendig.

Snart er jeg helt frisk...

Ingen kommentarer: